FEESTDAGEN |
||
NIEUWJAARSDAG |
01 jan |
|
Tegenwoordig wordt het begin van het nieuwe jaar op 1 januari gevierd. Maar dit is niet altijd zo geweest. In de oude Romeinse tijd werd nieuwjaar gevierd op 1 maart. Zelfs in vrij recente geschriften van de laatste 2 eeuwen vinden hier nog wel sporen van terug. Vaak werd de maand september aangeduid als 7e maand, en op deze wijze doortellend was december de 10e maand. Het jaar telde ook maar 10 maanden. 6 Maanden kenden 31 dagen en 4 maanden 30 dagen. Maar door het verschuiven van de jaargetijden door het jaar heen werden telkens aanpassingen gepleegd. Al in de 6e eeuw v. Chr. werden pogingen ondernomen om een goede kalender te maken die synchroon liep met de jaargetijden. Als een van de eerste veranderingen werden een tweetal maanden toegevoegd: Januari (genoemd naar de Romeinse God Janus) en Februari (Februarius = reiniging; genoemd naar de reinigingsrituelen in de deze maand). In 153 v.Chr. ging de nieuwjaarsviering terug van 1 maart naar 1 januari. Zo liep de jaartelling gelijk met de benoeming en ambtsperioden van de perfecten. Maar op een concilie in 576 te Tours vond men dat het begin van het jaar niet op 1 januari, maar op 1 maart gevierd moest worden, vanwege het heidense karakter van de januari viering. Pas in de 13e eeuw werd het langzamerhand gangbaar nieuwjaar weer op 1 januari te vieren. Maar het duurde tot 1575 voordat in ons land, onder het juk van de Spanjaarden, de jaarwisseling van maart naar januari verschoof. Het midwinterhoornblazen tijdens de Germaanse joelfeesten rond de kortste dagen van het jaar heeft bij de invoering van het nieuwjaar op 1 januari er een betekenis bij gekregen. Met luid vertoon werd het nieuwe jaar ingeluid. Nog later is de functie ook door geweerschoten van jagers en boeren overgenomen. En in de modernere tijd werd carbit in melkbussen gebruikt, gevolgd door vuurwerk. |
||
MARIA LICHTMIS / SPURCÂLIA |
02 feb |
|
In het oude Rome werden reinigingsfeesten en verzoeningsfeesten Februa genoemd en daar stamt ook de maandnaam februari vanaf. Spurcâlia is daarbij het latijnse woord voor vuil, vies en smerig. Tijdens de kerstening is dit gebruik door de Christelijke Kerk krachtig de kop in gedrukt en vervangen door Maria Lichtmis. |
||
ASWOENSDAG |
||
Begin van de R.K. vastentijd. Op deze dag werden askruisjes gehaald. Elke kerkganger kreeg van de priester een askruisjes op het voorhoofd, ter bezinning op de vergankelijkheid, de dood en als aansporing op een boetvaardig leven. Na 1968 in onbruik geraakt. |
||
VASTENTIJD |
||
Met Aswoensdag begon een 40-daagse vasten periode die tot Pasen voortduurde. Vooraf gaande werd 3 dagen feest gevierd, wat wij nu nog kennen als carnaval. Tegenwoordig gaat de vastenperiode in de katholieke gemeenschap vanaf de 6e zondag van start, maar is ook niet meer zo streng van leer als in het verleden. Het echte vasten is nu teruggebracht tot één dag (Goede Vrijdag). Vasten is de voorbereiding op inwijdingen, boetedoeningen en teken van rouw. In de Rooms Katholieke gemeenschap bezinning vooraf gaande aan Pasen. Alleen in de Islamitische gemeenschap wordt het langdurig vasten met de Ramadan nog in ere gehouden. |
||
PALMPASEN |
||
Dit is de laatste zondag voor Pasen; De herdenking van de intocht van Jezus in Jeruzalem. Palm palm Poasch'n, |
||
GOEDE VRIJDAG |
||
Goede Vrijdag is de dag van de kruisdood van Jezus. Op deze rouwdag vindt er als enige dag van het jaar geen kerkdienst plaatst. Goede Vrijdag kenmerkt zich door een zeer sobere liturgie en door de kruisverering. |
||
PASEN |
||
Met Pasen wordt de weder opstanding van Christus herdacht. Maar om de kerstening te bevorderen werd de datum vastgesteld op feesten van heidense gebruiken. Oorspronkelijk was Pasen een vruchtbaarheidsfeest, bij de Germanen Ostara genoemd. We vinden dit nog terug in het Duitse Ostern of het Engelse Easter. De naam Pasen bij ons heeft een joodse herkomst. Ook het joodse Pasen is een vruchtbaarheidsfeest. Zeker zal bij de Germanen ook meegespeeld hebben dat de levenskracht van hun doden overdraagbaar was. Oorspronkelijk werden deze feesten in de maand mei gehouden, bij de Romeinen en Germanen de maand van de vruchtbaarheid. Meiboom Schuttersfeesten Paasvuren |
||
KRUISDAGEN |
||
De maandag, dinsdag en woensdag voorafgaande aan Hemelvaart zijn de Kruisdagen. Al sinds de 5e eeuw vindt er op deze dagen in de vroege ochtend een processie plaats waarbij de voorganger met een groot kruis voorop loopt. De processie gaat vooral langs akkers en door het veld om daarmee een goede oogst af te dwingen. Daarbij hoort ook boetedoening en smeekbeden voor een vruchtbaar jaar. Na het Tweede Vaticaanse concilie in het begin van de jaren zestig is het gebruik door de Kerk afgeschaft en werd het aan de bisdommen overgelaten om al of niet de Kruisdagen in ere te houden. In 2005 is zijn de processies in het Bisdom Roermond weer opnieuw geïntroduceerd, mede om daarmee aansluiting te behouden met de protestantse bid- en dankdagen. Na de Reformatie werden in de Protestantse Kerk de Kruisdagen vervangen door de bid- en dankdagen. |
||
HEMELVAART |
||
Het christelijke feest herdenkt hier het opnemen in de hemel van Jezus Christus en wordt op de 40e dag na Pasen gevierd. Hemelvaart wordt op donderdag gevierd. Maar men was bevreesd voor de viering van Hemelvaart op donderdag omdat men dan veel regen en onweer in het komende jaar verwachte. Dit had zijn grondslag door het samengaan van Christus Hemelvaart en de donderdag. Donderdag is genaamd naar de Germaanse God van de donder en juist daarom boezemde dit extra angst in. In de Hemelvaartsmis worden daarom de vier evangelisten aangeroepen om het slechte weer te bezweren. |
||
PINKSTEREN |
||
Wanneer we afgaan op joodse tradities dan vindt Pinksteren zijn oorsprong in een oogstfeest. In het Midden Oosten kan midden in de zomer de tarwe binnengehaald worden. In ons klimaat ons viel de oogst voor de eerste traditionele gewassen, zoals rogge, pas op 25 juli. Deze oogstfeesten worden in Raalte nog in ere gehouden met de "stoppelhanen". Met het zomerfeest rond de langste dag van het jaar werden ook weer vreugdevuren ontstoken. Dit gebruik wordt in Bentheim, even ten oosten van Oldenzaal, in Duitsland, nog in ere gehouden. Met de kerstening werd van dit heidense gebruik een christelijke feest gemaakt. De christelijke gemeenschap herdenkt met Pinksteren het neerdalen van Heilige Geest over de apostelen. Het wordt 49 dagen na Pasen gevierd. |
||
KRUISVERHEFFING |
03 mei
|
|
03mei 14 sep |
||
KERSTMIS / JOELFEEST |
25 dec |
|
Het Germaanse Joelfeest, is wat de naam al zegt: joelen of lawaai maken. Het doel was om hiermee de zonnerad (joelrad) weer in beweging te zetten. Het feest begon met de eerste volle of nieuwe maan na zonnewende, tot de eerste volgende nieuwe respectievelijk volle maan. Het feest duurde 12 nachten. Tijdens het concilie van 325 is het Joelfeest gekerstend en vastgelegd van 25 december tot 6 januari, ook 12 dagen. Kerstmis staat voor de geboorte van Jezus. Maar eigenlijk zou zijn geboorte op 3 juli gevierd moeten worden. Op die dag zag hij voor het eerst z'n levenslicht. Tijdens een concilie te Nicea in 325 werd voor december gekozen om het Joelfeest te kerstenen. De boodschap van kerstmis: De kracht van nieuwe; de komst van de blijde boodschap. Vanuit dit standpunt moeten we ook even terugkijken naar de kerstening van de Europese heidense volkeren en gebruiken in die tijd. Volksfeesten werden door de kerk 'verchristelijkt'. De gebruikelijke Germaanse midwinter Joelfeesten; ja, ja; ook nieuw licht door het lengen der dagen, werden door de Kerk tactisch en met harde hand omgebouwd tot het kerstfeest. Dit was natuurlijk een gouden greep vanwege de combinatie van het nieuwe licht in Jezus geboorte en het nieuwe licht door het lengen der dagen. De hardleerse Middeleeuwse heidenen konden zo hun Joelfeesten houden, maar wel met een nieuw christelijk sausje. |