HEILIGEN |
INLEIDINGBij het lezen van weerregels en weerspreuken bekroop mij de gedachte wie de Heiligen nu zijn die in deze spreuken aangehaald worden. Waarom werden zij Heilig, wat deden zij en wat waren hun motieven? Het leek mij een leuke aanvulling op de weerregels om ook aan deze Heiligen enige aandacht te besteden. Deze pagina's vormen de neerslag van een eenvoudig literatuur onderzoekje. Ik heb niet getracht de juistheid middels bronnenonderzoek te onderzoeken. Het ging mij meer om snel korte biografieën van deze personen beschikbaar te hebben bij de weerspreuken. Komen er onjuistheden voor, dan kunt mij altijd een berichtje sturen. De voornaamste literatuur is in de literatuurlijst opgenomen. HERKOMST HEILIGENVoor de introductie van het christendom bestond er in vrijwel alle Europese culturen een uitgebreid Godendom. Voor elk euvel, gebrek, ongeluk en ziekte was er wel een God. Ook waren er Goden voor vruchtbaarheid en geluk, of gerechtigheid, oorlog en vrede. Zelfs voor weersverschijnselen waren er Goden. Met de introductie van het christendom moest de veel Goden cultuur het veld ruimen voor één God waar alles aan toegeschreven werd. Dit ging moeizaam. Als snel vonden de christenen een uitlaadklep om toch ook andere "Goden" toe te voegen. Dit werden de Heiligen. Natuurlijk geen God, maar wel vereringen gericht aan wonderdoeners. Met het verheerlijken van specifieke wonderdoeners werd ruimte geschapen om deze of gene Heilige aan te roepen in geval van nood, ziekte en tegenspoed. Patronen en Beschermheiligen vonden gretig ingang. Zo ontstond er al in de vroege Middeleeuwen een uitgebreid netwerk aan vereringen, devoties en processies. CHRISTENVERVOLGING Kort na de introductie van het christendom werd dit door sommige Romeinse keizers als een gevaarlijke sectie gezien. Deze keizers bonden de strijd aan met het gevestigde veel Godendom. Zeker er waren tijden van rust en oplevingen en vervolgingen, afhankelijk van de keizer die aan de macht was. Christenvervolging was zeker geen schering en inslag en vaak leefden christenen en andere geloofsvormen broederlijk naast elkaar. Daarbij moet worden opgemerkt dat het ontstaan van een Heiligen cultus in het belang van de Kerk was en de Kerk was gebaat bij martelaren en wonderdoeners. Veel verhalen zijn dan ook aangedikt, sommige zelfs verzonnen. KETTERSHet is frappant om te zien dat alles rond de Heiligen cultus geschreven is vanuit de optiek van de Kerk. Natuurlijk is de marteldood sterven omdat je christen bent, of dat je als missionaris een bijl in de nek krijgt van Germaanse stammen tijdens de kerstening nog te begrijpen voor Heiligverklaring. Maar dat er aan sommige Heiligen bloed kleeft omdat zij heidenen en ketters vermoorden in naam van de Kerk is een ander verhaal. De kruistochten rond de 11e en 12e eeuw zijn daar een mooi voorbeeld van. Hier handelde de Kerk hetzelfde als de Romeinen deden. De christelijke wereld werd van alle kanten aangevallen met krijgstucht, maar ook van binnenuit. Arabische stammen trokken Europa binnen, christenen werden tot slaven gemaakt. En ook Vandalen, Goten, Kelten en Noormannen hielden zich niet stil. Uitholling van binnenuit kwam door protest van christenen die de machtswellust, verrijking en corruptie van bisschoppen en pausen zat waren. Je kon Heilig worden door aan de kant van de paus te staan en de ketters te onderdrukken of nog liever uit te moorden. Veel heeft het niet geholpen want enkele eeuwen later kwam het alsnog tot een breuk. Deze ketters, nu de gereformeerde stromingen, gingen hun eigen weg. Weg met de corrupte kerkelijke rijkdom, pracht en praal van kerken en rijk aangeklede kathedralen en wat moeten we al die Heiligen? De beeldenstorm was de poging van de gereformeerden om de Kerk weer tot de armoedige kerntaken terug te brengen. De contrareformatie heeft hen niet meer terug kunnen halen, katholieken werden nu vervolgd. Dus ook hier vinden we weer de nodige Heiligen. RELIEKENMet de opkomst van het christendom in Noord-West Europa moesten natuurlijk niet alleen de Heilige Wodaneiken van de Germanen geveld worden. Tastbare bewijzen werden verlangd. Zo kwam er een levendige handel in relieken die aan de Heiligen toegeschreven werden. Relieken, variërende van botten (afbeelding rechts) tot splinters van het houten kruis van Christus. Zo worden er in Rome nog de knieafdrukken van een biddende Petrus bewaard en zelfs het bodemgat van zijn kruis zou bewaard gebleven zijn. Waar of niet waar? DEVOTIES EN VERERINGENZo is hagiografie is de leer van de Heiligen in de katholieke kerkgemeenschap. Er hangt op deze wijze een grote wazige film overheen, welke maar één doel had: gelijken te introduceren voor de gevallen Goden van de oude Romeinen en Germanen. Maar er zijn er ondertussen zoveel dat het niet meer bij te houden is. |